Frågor & Svar

Köpvillkor

Allmänna villkor för Pickyliving

Köpvillkoren tillämpas då svensk eller annan gällande lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatpersoner gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen i fall som inte omfattas av dessa köpvillkor. 

Priser & Betalning

Priserna är angivna i svenska kronor. Samtliga priser är inklusive 25% moms. Priserna inkluderar inte frakt eller eventuella betalningsavgifter.

Picky Living reserverar sig för eventuella prisändringar och felaktiga priser och har rätt att häva köpet och återbetala kunden för erlagd betalning innan produktion påbörjats.

Vid beställning betalas 100% på samtliga produkter.

(Betalning kan ske på de sätt som anges på Picky Livings hemsida. För tillfället via kort VISA, Mastercard, faktura samt Swish.)

Beställningar

Du måste vara 18 år för att handla hos oss. Kunduppgifterna måste vara korrekta och ni måste fylla i alla obligatoriska fält. Ni får enbart handla i ert egna namn. Picky Living förbehåller sig för publiceringsfel, informationsfel och fel i specifikation för samtliga våra produkter och tjänster. Picky Living kan inte garantera att varans utseende och beskaffenhet stämmer överens med bilderna på hemsidan, då bilderna skall ses som illustrationer.

Bänkskivor

Picky Living ansvarar endast för mått vid beställd uppmätning. I övriga fall då uppmätning inte beställs via oss eller då vi inte tillhandahåller denna tjänst, är det kundens ansvar att inkomma med exakta mått. Vid beställning av natursten kan den levererade bänkskivan skilja sig från de prov vi har i vårt showroom.

Vi tillämpar inte ROT vid montering av bänkskivor.

Leveranstider & Transport

Vi uppskattar vår leveranstid just nu till ca 6-7 arbetsveckor på våra luckor. Den räknas från mottagen betalning samt genomgång av alla mått. Leveranstiden varierar beroende på vilken lucktyp du beställer och var du bor. Den kan även påverkas av röda dagar, semestertider samt om beställd order ändras. Under perioden Black Friday till julhelgen (3:e fredagen i nov – 31:a dec) kan driftstörningar i leveranser uppstå. Vi kan tyvärr inte ge något exakt datum för leverans. När ni blir kontaktade av transportbolaget bokar ni datum för utkörning av order.

Varorna levereras till angiven adress eller så nära den adressen som transportören kan komma eller, i förekommande fall, till postutlämningsställe. Transportören bär inte in varorna. Leveransen måste kvitteras av mottagaren eller dennes ombud enligt transportörens anvisningar. Vi debiterar extra vid svårtillgängliga adresser, som t.ex. öar och trånga passager.

Boka ej in hantverkare innan leveransen mottagits och avsynats, då vi endast kan ge en uppskattad leveranstid. Vi ersätter inte stillastående montörer.

Vid leverans, kontrollera om förpackningen är skadad. Eventuella skador skall noteras på transportsedeln/avin som chauffören/utlämningsstället har. OBS! Utan noterad skada kan inte en reklamation göras. Dokumentera skadorna med foton, både med och utan emballage. Maila dessa till info@pickyliving.se. Reklamationer ej gjorda inom 10 dagar efter leverans godkännes ej. Monterade luckor kan ej reklameras.

Vänligen ta hänsyn till att våra produkter kommer på träpallar som kan vara upp till 3 meter långa. Vi tar tyvärr inte tillbaks dessa vid leverans.

Retur

Alla produkter utom bänkskivor, garderobsstommar, köks- och garderobsluckor kan returneras inom 14 dagar efter att ni fått er leverans. Gäller ej om produktens närmaste skyddsförpackning är bruten.

Bänkskivor, köks- och garderobsluckor kan inte returneras då de är tillverkade specifikt för kund.

Leveransmottagaren får inte returnera, sälja eller reparera skadat gods innan detta är godkänt av Picky Living. Reklamation av monterade luckor godkänns ej.

Reklamationer gällande tillverkningsfel eller att varor inte stämmer med beställningen, görs till Picky Livings reklamationsavdelning via e-post info@pickyliving.se.

Garanti

Samtliga våra varor omfattas av en garanti på 2 år gällande materialets ursprung och fel uppkomna under produktion. Fel som uppstått vid egen åverkan och förändring av produkten omfattas inte av garantin. Picky Living ansvarar för varan tills den är levererad.

Övrigt

Picky Living förbehåller sig rätten att utan föregående avisering ändra samtlig information, ändringar av produkter och priser, dock ej på redan beställda varor. Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar, ev. oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning.

Ansvar

Kunden ansvarar för att Picky Livings lämnade beställningsuppgifter (t.ex. antal, mått, färger och andra val) är korrekta. Om kunden upptäcker att lämnade uppgifter är felaktiga, eller annars vill ändra sin beställning, måste kunden omedelbart meddela Picky Living detta. Picky Living försöker alltid tillgodose kundens ändringar men kan inte garantera detta.

Kunden ansvarar för sina val i beställning även om kunden rådfrågat Picky Living.

Picky Living garanterar att alla standardluckor har rätt mått och hålbilder i förhållande till de stommar och/eller förutsättningar som kunden angivit. Luckorna är någon millimeter större än IKEAs luckor för att skapa snyggast möjliga passning mellan delarna. Luckorna passar endast stommar tillverkade av IKEA från år 2000. Beställs luckor i specialmått har kunden ansvaret för att dessa delar har rätt yttermått men Pickyliving har ansvaret för att hålbilder för gångjärn och lådfronter blir rätt. 

Force Majeure

Picky Living är inte ansvarig för försenad prestation (inklusive leverans och garantiåtgärder) om förseningen orsakas av omständighet utanför Picky Livings rimliga kontroll. Exempel på sådan omständighet är – utan att utgöra fullständig förteckning – strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof.

Integritetspolicy

Vår Integritetspolicy gäller mellan Picky Living (Lagerström&Haij AB orgnr. 556609-7779) och dig som kund, när du anger dina personuppgifter vid beställning, nyhetsbrevsprenumeration eller mailar oss personliga uppgifter.

PERSONUPPGIFTER
Med "Personuppgifter" menar vi all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till dig, t.ex. namn, adress, mobilnummer eller IP-adress. De uppgifter Picky Living samlar in, vad dessa används till samt hur de används framgår nedan.

GODKÄNNANDE
Genom att klicka i ”Jag godkänner Villkoren” -rutan vid registrering vid beställning samt vid prenumeration av vårt nyhetsbrev, godkänner du till att vi använder dina personuppgifter i enlighet med denna Integritetspolicy.

VILKA PERSONUPPGIFTER ANVÄNDS
- För- och efternamn
- Telefon och mobilnummer
- Adress
- E-post
- Personnummer (endast vid delbetalning eller frivilligt för att hämta sin adress automatiskt. Denna uppgift sparas dock ej.

Vi kan tyvärr inte ta emot din beställning om du inte anger ovan nämnda personuppgifter 
 
VILKA ANDRA UPPGIFTER SPARAS
När du gör en beställning hos Picky Living sparas även viss teknisk information automatiskt. Dessa är:
- Din IP-adress, typ av webbläsare, nätverk, operativsystem
- Hur du har använder webbsidan och hur din beställning har genomförts
- Uppgifter om din lokalisering
- Cookies och pixel-taggar. Mer information om hur vi använder Cookies hittar du här
 
VARFÖR BEHÖVER VI DINA PERSONUPPGIFTER?
Vi behöver dina uppgifter för att kunna:
- Leverera din beställning till rätt adress
- Skicka fakturor samt annan viktigt information i samband med en beställning
- Se vad du har beställt vid ett senare tillfälle vid en eventuell kompletteringsbeställning eller reklamation
- Förbättra vår tjänst, kundservice och system
- Skicka ut nyhetsbrev till våra prenumeranter

HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
Vi behöver dina uppgifter för att kunna:
- Du ska kunna genomföra en beställning via vår webbshop samt att vi ska kunna erbjuda en enkel och smidig beställningsprocess
- För att kunna skicka ut nyhetsbrev till se som så önskar
- Genomföra kundundersökningar och för att förbättra vår webbshop så din upplevelse blir så bra som möjligt.

Vill du inte att vi ska använda dina uppgifter för direktmarknadsföring eller helt radera dina uppgifter från vårt register, fyller du i vårt kontaktformulär och väljer Personuppgifter samt beskriver din önskan eller fråga. Till kontaktformulär
 
LAGRINGSTID
Vi tillhandahåller och lagrar dina uppgifter så länge som vi anser det behövs för att kunna ge den bästa servicen, i den mån vi i lagen finner grund eller tills du säger upp ditt samtycke. Därefter raderas dina personuppgifter på ett säkert sätt.
 
DINA RÄTTIGHETER
Du har rätt till följande:
- Begära att dina uppgifter raderas
- Be om rättelse av eventuella fel i dina uppgifter
- Begära ut de uppgifter vi sparat om dig
- Be om att avsluta vår direktmarknadsföring till dig
- Bo om flytt av dina uppgifter till ett annat företag
 
TREDJE PART
De tredjepartsleverantörer som inte är integrerade med vår webbsida, så som t.ex. vår betalningslösning, kommer ta del av dina personuppgifter samt eventuella betalkortsuppgifter. Dessa uppgifter kommer att behandlas enligt dessa tredje parts intigritetspolicy, vilket godkänns av dig. Personuppgifter kommer därför att behandlas mot och delas med myndigheter, tillhandahållare av betalningslösningar och kreditföretag, både inom och utom EU. Picky Livings hemsida kan innehålla länkar till andra webbsidor. Dessa villkor gäller inte för länkade webbsidor och Picky Living tar inget ansvar för innehållet eller hanteringen av personuppgifter på länkade webbsidor.
 
VI AVSVARAR FÖR
- Att vår behandling av dina uppgifter sker enligt lag och GDPR
- Att behandlingen sker enligt ovan i vårt samarbete med tredje part så som Transportföretag, IT-leverantörer och ekonomisupport
 
ÄNDRINGAR I VÅR POLICY
- All eventuell ändring av vår policy kommer att ske på denna sida. Stora förändringar kommer vi meddela dig via mail för godkännande.
- Picky Living har rätt att överföra dina personuppgifter till eventuella andra framtida ägare, som då lyder under samma skyldigheter som vår ovan nämnda integritetspolicy
 
COOKIES
Kakor (eng. cookies) är små textfiler med data som lagras på besökarens dator och skapas av de webbplatser som besöks i syfte att ge besökare tillgång till olika funktioner. Om kunden inte accepterar att kakor används kan kunden göra inställningar i sin webbläsares säkerhetsinställningar så att kunden antingen inte tar emot några kakor alls eller att kunden får en fråga varje gång en webbplats försöker placera en kaka på dennes dator. I webbläsaren kan kunden också radera tidigare lagrade kakor. Mer information finns på webbläsarens hjälpsidor
Hur går ett köp till?
  1. Gå till IKEA och få ert kök eller er garderob uppritat eller gör detta själva via deras planneringsprogram.
  2. Maila oss PDF-bilder på köket/garderoben. Beskriv även om ni har några ändringar från ritningen samt vilket material och grepp/beslag ni vill ha pris på. (klicka på Skriva ut och välj “Som PDF” i IKEAs program). För Bestå och Malm kan ni maila oss mått eller bilder på möblerna.
  3. Vi mailar tillbaks en offert inom 48 timmar.
  4. Ni beställer genom att betala via offertlänken. Den dag vi har fått in pengarna läggs ordern in i tillverkningskön.
  5. Vi kontaktar er efter några dagar för en slutgenomgång där alla delar gås igenom. Eventuella sista justeringar görs. Därefter skickas er order till produktion. 
  6. Efter tillverkning levererar vi luckorna till er angivna adress. 
Hur lägger jag en order?

Beställning sker via hemsidans varukorg. Accepterade betalningsmetoder som vi har är kortbetalning, swish och faktura.